Blog > Komentarze do wpisu

Świadomość ekologiczna – jaka jest jej waga i znaczenie?

Każde dziecko ma kontakt z naturą, ale to od rodziców zależy, czy będzie o nią dbało w przyszłościO zaletach świadomości ekologicznej nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Wobec tego pozostaje, zadać sobie kilka istotnych pytań, które pomogą określić ramy interesującej nas kwestii. Pierwsze z nasuwających się zagadnień, są następujące: od kiedy powinniśmy zacząć proces zaszczepiania świadomości ekologicznej u małych dzieci? Jak w sposób atrakcyjny, przekonujący i sugestywny serwować naszym pociechą tę wiedzę? W jaki sposób przetransponować w rzeczywistość te wzniosłe idee? Na całe szczęście odpowiedź na te pytania jest ogólnie znana.

 

Ochrona środowiska, jej główne idee są bardzo wdzięcznym tematem, który może być już serwowany dzieciom w wieku przedszkolnym i z powodzeniem może być pielęgnowany i rozwijany w trakcie ich późniejszej edukacji szkolnej. Ciekawość świata, jaką wykazują się małe dzieci, intuicyjność pojmowania różnorodnych zagadnień oraz bardzo łatwa przyswajalność wiedzy – to wszystko stanowi doskonały grunt, tak podatny na zaszczepianie wszelkich, nie tylko ekologicznych, idei. Oczywiście nie bez znaczenia jest to, w jaki sposób zostanie to uczynione. Na pewno doskonalą podstawa dla takich działań jest dobra zabawa, która pomoże zrozumieć dziecku proste zależności pomiędzy ogółem czynników decydujących o jakości naszego życia oraz kondycji otaczającego nas świata. Bez większego problemu takie przedsięwzięcia jak: badanie gleby, badania wody, obserwacja fauny i flory, mogą tworzyć grunt dla doskonałej, edukacyjnej zabawy. Na podobnej zasadzie możemy zaprezentować naszym maluchom poważniejsze i bardziej skomplikowane koncepcje, do jakich zaliczamy: rozwój w harmonii ze środowiskiem naturalnym, zasady respektowania praw przyrody, prawa decydujące o rozwoju społeczeństwa oraz ekonomii. Mamy także możliwość zaszczepienia idei respektowania wszystkich zasad, warunków, czy też procesów naturalnych, tak koniecznych do podtrzymania życia w całej jego różnorodności. Chłonny i otwarty umysł dziecka jest w stanie, przyswoić sobie te konkretne informacje i w stosownej chwili przekuć je na działania praktyczne. Biorąc to wszystko pod uwagę, można mieć nadzieję, graniczącą z pewnością, że oddamy nasza planetę w dobre ręce.

 

Główny problem, z jakim borykamy się obecnie, jest stan naszej planety, będący z kolei rezultatem nagłego i niekontrolowanego rozwoju przemysłowego, jaki miał miejsce w dziewiętnastym wieku. Ogrom problemów, z którymi przychodzi nam się borykać, to nic innego jak bolesna lekcja, na której odrabianie nie powinniśmy skazywać przyszłego pokolenia. To właśnie długodystansowe myślenie, umiejętność dostrzegania wzajemnych powiązań oraz bezkompromisowość w realizowaniu zatwierdzonych ustaleń, jest jedyną, choć niełatwą drogą. Obojętnie jak wymagające są to zagadnienia, musimy mieć świadomość, że dziecko posiada bardzo wysokie umiejętności obserwacyjne i że przyswajanie nowych nawyków, przychodzi dzieciom z wprost niewyobrażalna łatwością. Pozostaje mieć jedynie nadzieje, że my, jako nauczyciele wykażemy się i znajdziemy w sobie siły oraz chęci, do przekazania tej bezcennej i fundamentalnej wiedzy.

czwartek, 04 kwietnia 2013, arnoldus

Polecane wpisy